Maandag 21 februari 2022

Na 3 jaar onze reis naar het buitenland te hebben uitgesteld, lijkt het erop dat België, Frankrijk, Spanje en Portugal toegankelijk worden. Mits je bent voorzien van een Corona-boosterprik.

Vrijdag 1 april 2022

Ons eerste stapje richting Portugal gemaakt. Na het dek sneeuwvrij te hebben gemaakt vertrokken en na een pittig tochtje, windkracht 7 en dektemperatuur  van 6,1 graden aangekomen in Elburg. Een typisch begin voor een reis naar zonovergoten jachthavens en stranden. We blijven tot dinsdag om proviand en diesel in te slaan. Een aantal vrienden komen langs om ons een goede reis te wensen.

Dinsdag 4 april 2022
Ketelhaven bereikt. Met windkracht 5 tot 6 uit het westen staan op het Ketelmeer golven van 0,5 tot 1 meter hoogte. De Ketelbrug is 12,60 m hoog en de hoogte van de boot is 12,30 meter. De golven moeten een beetje lager zijn om onder de brug door te kunnen zonder een brugopening te vragen. Daarbij het IJsselmeer is niet prettig met dergelijke golven.

Zondag 10 april 2022

In Lelystad aangekomen voor ons booster-coronaprikje.

We vervolgen onze tocht naar Amsterdam. Vanaf nu alleen maar zuidwaarts. Hopelijk warmer. De eerste 2 weken waren wel erg koud.

Een schitterende zonsondergang bij de Schellingwoudebrug (Amsterdam).

Vrijdag 15 april 2022

Het budget voor onderhoud van bruggen is kennelijk op bij Rijkswaterstaat. Keurig op tijd bij de brug in de A9 bij Spaarndam. Krijgen we het bericht dat de brug defect is en het nog wel 2 tot 3 weken kan duren tot de brug gerepareerd is. Haarlem gaat het niet worden. Besloten de nachtelijke vaart door Amsterdam te maken.

Woensdag 20 april 2022

Na een moeizame ronding van Flevoland, veel wind en kou, zijn we nu een stuk zuidelijker gekomen. Gisteren aangekomen in Gouda met Portugese temperaturen. Geluierd op zonovergoten terrasjes. Morgen naar de traditionele Goudse kaasmarkt.

Zaterdag 23 april 2022

Een wandeling gemaakt langs de Reeuwijkse plassen en door het Goudse Hout. Qua natuur en leuke restaurants is Gouda 'a place to be'.

Zondag 24 april 2022

Krimpen a/d IJssel is een prima uitvalsbasis om wat Rijnmondse kennissen te bezoeken. De zee komt dichterbij, naast binnenvaartschepen komen we nu ook zeeschepen tegen. Over een paar dagen vervolgen we onze tocht via Dordrecht, Willemstad naar de Oosterschelde.

Donderdag 28 april 2022

Willemstad bereikt. Sinds lange tijd weer gezeild op ruimer water, het Hollands Diep. Zittend in de zon met aangename temperatuur. De wind tussen noord en noordoost, dus voor de wind afzakken naar het zuiden. Relaxter kan niet. Het is mooi weer en het is tijd om de was en wat onderhoudsklusjes te doen.

Dinsdag 3 mei 2022

Zonnig weer met een koude, stevige wind. Ons bootje stoof met een aardige snelheid Zierikzee binnen. Donderdag is hier markt, dus Helma heeft haar doel al bepaald. We blijven in Zierikzee tot vrijdag.

Vrijdag 6 mei 2022

Na een prachtige tocht over een zonnige, windstille Oosterschelde in Veere aangemeerd.

Maandag 9 mei 2022

Onze laatste Nederlandse haven, Vlissingen. We wachten tot een paar dagen met wat meer wind voorbij zijn. A.s. zondag verlaten we Nederland voor langere tijd.

Zondag 15 mei 2022

Na 2 jaar coronawachttijd om 16:53 uur de Nederlandse grens gepasseerd. Om 21:00 uur zullen we afmeren in Oostende. Over 4 dagen blijkt hier een nautisch evenement te beginnen (Oostende voor anker). Daar willen we wel iets van zien. We blijven hier een week.

Op zee mogen we meedoen met de grote jongens.

Maandag 16 mei 2021

Na een heerlijke maaltijd bij een Italiaans restaurant uitgenodigd voor een borrel aan boord van de Guinevere van Wim en Petra. Ook deze boot heeft als bestemming Portugal. Wij hadden hen al ontmoet in Vlissingen. Een gezellige afsluiting van de avond en nacht. Het blijkt inmiddels al 01.00 uur en dinsdag te zijn.

Sfeerfoto's van onze ligplaats in Oostende.

Om ruimte te maken voor de festivalschepen hebben we een ander plaatsje gekregen van de havenmeester.

Zondag 22 mei 2022.

De Franse grens gepasseerd.

Aangekomen in Calais met een fantastisch uitzicht op Cap Blanc. We zitten nu letterlijk in hoog-Frankrijk. Voor Cap Blanc is de kust redelijk vlak.

Dinsdag 24 mei 2022

Een was- en klusdag. Dat regelmatige controle van het motorruim noodzakelijk is, bleek vandaag. Het viel op dat de laatste dagen de boordspanning lager was dan voorheen. Wat bleek, een accuklem van de grootste accu was losgetrild. Hierdoor maakte deze maar deels contact met de accu. Resultaat: een volledig weggecorrodeerde accuklem en een accu met een spanning van 8,9 Volt. Na vervanging  van de accuklem sloeg direct de acculader aan. De boordspanning loopt langzaam op. Goede hoop dat de accu dit avontuur heeft overleefd.

Vrijdag 27 mei 2022
Zonsondergang in Calais.

Calais heeft bijzondere badgasten.

Maandag 30 mei 2022

Cap Blanc Nez en Cap Griz Nez bedwongen. Aangekomen in Boulogne-sur-Mer. De zee is hier rustiger en de plantengroei wat meer zuideuropees. Overdag in de zon met 18 graden heerlijk. De avondtemperatuur, 11 graden, voelt niet zuideuropees aan.

Vrijdag 3 juni 2022

Vanmorgen/ vannacht om 02.00 uur aangekomen in Dieppe. Een schitterend plaatsje tussen de krijtrotsen.

Zondag 5 juni 2022

Sinds Vlissingen blijven we elkaar tegen komen. Een gezellig etentje met de bemanning van de Guinevere.

Donderdag 9 juni 2022

Dieppe. Lekker eten en verhalen uitwisselen met zeilers, die allemaal afzakken naar Zuid-Europa geeft het gevoel van volledige vrijheid.

Vrijdag 10 juni 2022

Met de trein een dagje naar Rouen.

Zondag 12 juni 2022

Fecamp. Om 01.00 uur gearriveerd.

Vrijdag 17 juni 2022

Om 20:54 uur aangekomen in Honfleur. Hierna wat foto's van de tocht en onze aankomst. Met dank aan de bemanning van de Guinevere.

Zondag 19 juni 2022

Petra van de Guinevere is jarig vandaag. Tijd voor een feestje, dat tot 02.00 uur duurde. Op een terras ontmoette wij Benjamin, Theo en Margot, fransen die werken als organisatoren voor triatlons door heel Frankrijk. Geweldig om drie twintigers te ontmoeten die zo positief in het leven staan. Hierna een foto tijdens het eten van een door de jarige gemaakte maaltijd.

Donderdag 23 juni 2022

Na een vrijwel windloze dag aangekomen in Courseulles-sur-Mer. Ook 's-nachts blijft de temperatuur boven de 20 gr. Heerlijk!

Maandag 27 juni 2022

Om 23.59 uur aangekomen in Saint-Vaast la Hougue.

Hoe Frans wil je het hebben. Verse schelpdieren (wulken) en garnalen.