Zaterdag 2 juli 2022

Gearriveerd in Cherbourg.

Dinsdag 5 juli 2022

Samen met een groep dolfijnen vertrokken uit Cherbourg.

De Guinevere blijft ons letterlijk op de voet volgen. Of wij volgen de Guinevere.

Woensdag 6 juli 2022

Om 07:51 uur lopen we de haven van Saint-Malo binnen. Na 21 uur zijn we ruim 90 zeemijlen, 160 km vanaf Cherbourg. De omgeving rondom ons drijvende huis is spectaculair veranderd.

Zaterdag 16 juli 2022

Nu pas weer een aanvulling. Sinds 10 juli is de Jan Bart veranderd in een ziekenboot. We zijn allebei goed ziek. en kunnen amper op de benen staan. En jawel, een positieve coronatest. Dat terwijl we onze vaccinatiepapieren prima op orde hebben (2 vaccinaties+booster). We gaan eerst goed uitzieken en hopen vanaf 21 juli verder te gaan. Verblijf in St Malo is geen straf met uitzicht op de met naaldbomen begroeide rotsen. De Guinevere is achter de horizon verdwenen. Hun zeildoelen zijn anders dan de onze. Zij zoeken ver uit de kust routes om veel zeemijlen te maken. Wij zijn benieuwd naar de vele eilanden en riviermondingen in Bretagne. Na hersteld te zijn, staan het aanlopen van Lezardrieux en Tréguier op het programma. 

Dinsdag 19 juli 2022

Getuige onderstaande foto begint de Corona terrein te verliezen op de boot en heeft het een leuke trui opgeleverd.

Zaterdag 23 juli 2022

Laat in de avond aangekomen in Lezardrieux. Een natuurlijke diepzeehaven. Het plaatsje ligt 12 zeemijlen landinwaarts. Met een vaargeuldiepte van 7 meter bij laag water wordt het met recht een diepzeehaven genoemd. Met het bosrijke uitzicht denk je wel als laatste aan een zeehaven.

Woensdag 27 juli 2022

Vandaag verder de rivier Le Trieux opgevaren om naar Pontrieux te gaan. Maar dat liep heel anders. Om de haven van Pontrieux vol water te houden bij laag water is daar een sluis. Bij het aanmeren van een wachtboei voor die sluis ging het mis. We voeren over een andere wachtboei heen en de ketting van die boei kwam in de schroef terecht. We konden niet meer weg. Dus dat betekent droogvallen en met een kielboot omvallen. 

Donderdag 28 juli 2022

Bij het drooggevallen van de rivier konden we de ketting uit de schroef halen. De ketting blijkt de schroefas uit de klauw van de keerkoppeling van de motor te hebben getrokken. We zijn vrij van de boei, maar kunnen niet zelf varen.

Geweldig, hoe de bevolking met ons meeleeft. Zowel vandaag als gisteren werd wel vier tot vijf keer gevraagd door omwonenden of we voldoende eten en drinken hadden. Bij elk "hoog water" kwam de havenmeester kijken of alles goed met ons was. Voor het dorp met 1022 inwoners was onze droog gevallen boot het gesprek van de dag.

's-avonds heeft de havenmeester van Pontrieux ons naar de jachthaven gesleept. De boot blijft nu rechtop, ook bij laagwater.
Het interieur van de boot is nat geworden omdat bij opkomend water, korte tijd water in de boot is gelopen alvorens hij weer rechtop kwam. Het is mooi weer. De boot droogt snel. Nu een list verzinnen om de schroefas weer op zijn plaats te krijgen. Een reparatiebedrijf denkt mee. Voorlopig even tot rust komen en genieten van de omgeving. 

's-avonds werden we uitgenodigd om deel te nemen aan de dorpsbarbeque.  

Maandag 1 Augustus 2022

De oplossing voor de schroefas komt in zicht. Morgen worden we naar Lezardrieux gesleept. 

Dinsdag 2 augustus 2022

Om 13:20 afgemeerd in Lezardrieux. We liggen naast het onderhoudsbedrijf en een hijskraan.

Donderdag 4 augustus 2022

We zijn vandaag op de wal gezet. De schade lijkt mee te vallen. Bij de kiel zijn geen haarscheurtjes te zien. Op het verfwerk hier en daar wat kleine krasjes. De schroefas lijkt niet verbogen te zijn. De schade-expert van de verzekering neemt contact op.

Vrijdag 12 augustus 2022

Ons scheepje is gerepareerd en gisteren door de verzekering "zeewaardig" verklaard. Nu de boot toch op de kant staat geven we het onderwaterschip meteen een likje verf.

Na het avontuur met de ketting van een boei is er dreiging van een andere ketting, namelijk die van de douane/ maritieme politie. Dat Spanje en Portugal het ICP niet erkennen wisten we. Van de week werden twee Nederlandse jachten vlak bij ons door de Franse autoriteiten wegens het ontbreken van een zeebrief aan de ketting gelegd. De Fransen zijn kennelijk vergeten dat zij hun handtekening onder Resolutie 13 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE) hebben gezet. Daarmee is het ICP een waardeloos vod geworden. Bespaar je de kosten en vraag meteen een zeebrief aan. Een zeiltochtje in de vakantie naar Frankrijk begint dan wel gelijk met een aanslag van minimaal € 1500,= op je vakantie-budget.

Om gezeur.voor te zijn, vandaag de aanvraag voor een zeebrief naar de Inspectie Leefomgeving en Transport verzonden.

Donderdag 18 augustus 2022

Vanmorgen te water gelaten. Geen lekkages en de motor en schroefas werken prima. Jan Bart kan er weer voor paar jaartjes tegen, zoals te zien op hierop volgende foto's.

Zaterdag 27 augustus 2022

Lezardrieux, wat een gemoedelijk dorpje omgeven door prachtige bossen. We komen hier maar niet weg. Elke dag is genieten van het leven.

Maandag 19 september 2022

Na 3 weken in Nederland te zijn geweest om een zeebrief aan te vragen, terug op onze boot.We zijn nu weer echt thuis. We hebben een nationaliteitsverklaring meekregen, de dreigende ketting van de douane/ maritieme politie is even weg. In Brest zal onze boot worden gebrandmerkt door het Nederlandse Kadaster. Waarna we medio december de zeebrief kunnen ophalen in Nederland.

Dinsdag 20 september 2022

Na een verblijf van 7 weken in Lezardrieux, zijn we vandaag weer een stukje zuidelijker. Aangekomen in Tréguier aan de rivier Le Jaudy. Wederom een prachtige rivier met beboste oevers en een diepte van 5 meter bij laag water. Voor elke boot toegankelijk.

Donderdag 22 september 2022

Onze trouwdag op volle zee gevierd. Gelet op het getijde waren we te laat om Trébeurden aan te lopen. Doorgevaren naar Roscoff over een spiegelgladde zee.

Maandag 3 oktober 2022

Weer een stukje zuidelijker, aangekomen in l'Aberwrac'h. Deze plaatsnaam zou je eerder verwachten in Wales, dan in Frankrijk. De Engelsen zullen hier zeker meer van weten. Tijdens de tocht twee keer begeleid door groepen dolfijnen, die achter, voor en onder de boot doorzwommen. Geweldig. Helaas zijn ze te snel voor een mooie foto.

Zaterdag 8 oktober 2022

De omgeving van L'Aberwrac'h, een prachtig wandelgebied en overdag nog steeds 20 graden op de thermometer.

Vriijdag 14 oktober 2022

Een week van prachtige wandelingen langs de rivier de Wrac'h.

Dinsdag 18 oktober 2022

Vannacht om 03.00 uur afgemeerd in Brest tegenover het kasteel van Brest. Gezellige haven met vele restaurantjes, mooi uitzicht op het kasteel en het stadscentrum om de hoek.

Woensdag 20 oktober 2022

Een van onze buren kwam vandaag zijn visje verorberen naast onze boot. Met een dagtemperatuur van 23 graden is Brest een prima plek. Zeker met op zee een windkracht 8 en nog een aantal fikse najaarsstormen in het vooruitzicht de komende twee weken.

Het kasteel (Le Chateau) van Brest beschermt sinds 1064 Brest en nu ook ons tegen ongewenste heerschappen.

Vrijdag 28 oktober 2022

Gisteren was Helma jarig. Voor ons en een aantal Portugezen van zeilboten in de haven aanleiding voor een feestje.

Zaterdag 5 november 2022

Vanwege de voorbij trekkende stormen, tot windkracht 12 toe, liggen we nu bijna 3 weken in Brest. Geen straf, er is genoeg te doen en te zien. De street-art is al een ontdekkingsreis op zich.

Vrijdag 11 november 2022

Na ruim 3 weken in Brest te hebben gelegen, tijdens een "weergaatje" een klein beetje zuidelijker gevaren naar Camaret sur Mer. Een prachtig tochtje naar een heel leuk plaatsje.

Zaterdag 19 november 2022
Het passeren van Pointe du Raz is een pittig stukje met 5 Bft wind en golven van 4 tot 5 meter. In de golfdalen zie je alleen water en vanaf de golftop kan je de vuurtorens weer zien en je koers controleren.

Na 12 uur varen een flink stuk zuidelijker gekomen, Benodet.

Wij zijn alvast in kerstsfeer.

Dinsdag 29 november 2022

Concarneau binnen gelopen. Een wat grotere stad, waarvan zich het oudste gedeelte in een ommuurde vesting bevindt.

Woensdag 7 december 2022

Na een week met veel wind en kou, nachttemperatuur onder het vriespunt, eindelijk een dag met wat minder wind. Omringd door dolfijnen op weg naar l'Oriënt.

Maar avontuur blijft ons achtervolgen. We ontdekten dat onze motor niet meer wilde starten. Dat betekent op het zeil een haven aanlopen. Gelet op de windrichting en manoeuvreerruimte kiezen we ervoor om de haven van Ile de Groix, Port Tudy aan te lopen. Het lukte om aan een zeilboot aan een ankerbol in de ferryhaven af te meren. Na wat gesleutel, blijkt dat vuil in de brandstof de leiding naar de motor volledig had verstopt. Nadat het vuil uit de leiding was verwijderd, start de motor en zijn we naar de jachthaven gevaren.

Donderdag 8 december 2022

Na alle brandstoffilters van de motor te hebben schoongemaakt en de motor diverse malen te hebben proefgedraaid dachten we weer veilig op pad te kunnen. Maar dat liep anders, opnieuw viel de motor uit en werden we onder invloed van een zuidwesten wind, 6 Beaufort tegen de pier van de haven gezet. Kennelijk was onze mast, die boven de pier uitstak opgemerkt en was sleephulp snel ter plaatse, zodat verdere schade werd voorkomen.

Zondag 11 december 2022

Gisteren aangekomen in l'Oriënt. 
We hebben we nu een week te maken met nacht- en ochtendtemperaturen onder het vriespunt. Onze trouwe dieselkacheltje zorgt ervoor dat het in de boot nooit kouder dan 12 graden is. Zonet is het begonnen met sneeuwen. De komende week wordt meer kou verwacht.

Woensdag 14 december 2022

Het aanhoudende koude weer is een goede aanleiding om een paar weekjes in Nederland te gaan vertoeven. Dus de koelwaterleiding van de motor afgetapt, de waterleidingen leeg laten lopen en de accu's na volledig te hebben opgeladen uitgeschakeld. De Jan Bart is vorstbestendig. En wij vliegen naar onze boswoning met heerlijk warme houtkachel.